Beyond the Line: Stefan Gierowski i Sean Scully

 

wystawa

otwarcie: sobota, 14 września, godz. 18.00

wystawa czynna: od 14 września do 24 listopada 2024 

 

kurator: Joachim Pissarro

asystentka kuratora: Alma Egger

artyści: Stefan Gierowski i Sean Scully

 

Podobieństwa pomiędzy Stefanem Gierowskim (1925–2022) i Seanem Scullym (ur. 1945) wykraczają daleko poza wizualne analogie obecne w ich dziełach. Wystawa Beyond the Line zestawia ze sobą tych dwóch mistrzów, obu głęboko oddanych sztuce abstrakcyjnej. Pomimo że urodzili się w odstępie dwóch dziesięcioleci, ich kariery artystyczne trwały równolegle przez sześćdziesiąt lat. Przez ten czas każdy z artystów rozwinął odrębne i głęboko osobiste podejście do abstrakcji. Ruch ten narodził się w dwóch supermocarstwach, które zdominowały historię XX wieku: Rosji/ZSRR i USA. Jednak żaden z artystów nie czuł w najmniejszym stopniu lojalności wobec tych dominujących sił. Zamiast tego ich prace są przesiąknięte europejską wrażliwością i odzwierciedlają zachodzące równolegle zmiany w sztuce poprzez znaczące powinowactwa wizualne. To, co uderza badacza ich twórczości i biografii, to ich niezachwiane poczucie niezależności — „opór” to termin ceniony przez obu artystów w różnych kontekstach — i odmowa podporządkowania się głównym tendencjom.

 

W obu przypadkach miejsce urodzenia – Polska, spustoszona przez rozbiory i dwie wojny światowe, oraz Irlandia, naznaczona Wielkim Głodem i wiekami rządów brytyjskich – pozwala zrozumieć korzenie ich odporności. Życie w tych rzadziej odwiedzanych częściach Europy wykształciło w obu artystach głębokie poczucie indywidualności. W okresie powojennym Gierowski i Scully odegrali kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości sztuki abstrakcyjnej w swoich krajach.

 

Gierowski, urodzony w Polsce, starał się ożywić nowoczesność po tym, jak dziedzictwo polskiej awangardy zostało mocno nadwyrężone przez przytłaczający ciężar socjalistycznego realizmu w stylu radzieckim i bezdusznej sztuki propagandowej. Odwrócił się od tej kulturowej próżni i z pasją badał nowe możliwości malarskie. Jego główną osią ekspresji było skupienie na uchwyceniu przestrzeni za pomocą podstawowych narzędzi: koloru, kontrastu, linii i światła. Prawie nieskończone możliwości rozwiązań obecne w jego kompozycjach odzwierciedlały nieskończoność, którą starał się uchwycić, zapewniając sobie pozycję czołowej postaci polskiej awangardy.

Scully, wkraczając na scenę artystyczną w anglojęzycznym świecie lat 60., również sprzeciwiał się panującym trendom. Odrzucił minimalizm ze względu na jego wizualne wyeksploatowanie oraz abstrakcyjny ekspresjonizm z powodu jego historycznych ograniczeń ale połączył elementy tych tendencji z tradycjami europejskimi. To „krzyżowe zapylenie” zaowocowało budową nowego języka, naznaczonego prostymi polami koloru, które generują złożone, transcendentne układy. Chociaż jego formy mogą wydawać się podobne, każda jest wyjątkowa.

 

Wierni wobec swojej wizji estetycznej, odrzucający przejściowe trendy, obaj artyści nie tylko odziedziczyli, ale także przekształcili dziedzictwo abstrakcji. Beyond the Line prezentuje twórczość tych dwóch myślicieli-wizjonerów, którzy za sprawą paralelnych filozofii wynieśli sztukę abstrakcyjną na nowe wyżyny.

 

Joachim Pissarro

 

artyści: Stefan Gierowski i Sean Scully

kurator: Joachim Pissarro

asystentka kuratora: Alma Egger

koordynacja: Aleksandra Unieżycka

projekt graficzny: Alicja Kobza

prezes zarządu: Łukasz Dybalski

 

FUNDACJA STEFANA GIEROWSKIEGO

plac Dąbrowskiego 8/11

00-055 Warszawa, Polska

www.fundacjagierowskiego.pl

 

//

 

The Stefan Gierowski Foundation has the pleasure of inviting you to the exhibition

 

Beyond the Line: Stefan Gierowski and Sean Scully

— From the Finite to the Infinite

— From Physics to Metaphysics

 

opening: Saturday, 14 September at 6 p.m.
open: September 14, 2024 – November 24, 2024

 

curator: Joachim Pissarro

 

Similarities between Stefan Gierowski (1925–2022) and Sean Scully (b. 1945) extend far beyond mere visual analogies in their works. Beyond the Line brings together these two masters, both deeply committed to abstract art. Despite being born two decades apart, their artistic careers overlapped for six decades. Throughout this time, each artist developed distinct and deeply personal approaches to abstraction. The movement originated in the two superpowers that dominated 20th-century history: Russia/USSR and the USA. However, neither artist felt the slightest allegiance to these dominant forces. Instead, their works are imbued with European sensibilities and reflect parallel artistic developments through notable visual affinities. What stands out when examining their art and biographies is a staunch sense of independence—“resistance” is a term cherished by both artists in different contexts—and a refusal to conform to mainstream movements.

Examining each artist’s country of birth highlights the roots of their resilience: Poland, ravaged by partitions and two world wars, and Ireland, marked by the Great Famine and centuries of British rule. These lesser-seen parts of Europe fostered a deep sense of individuality in both artists. In the post-war era, Gierowski and Scully played pivotal roles in shaping the future of abstraction in their respective countries. 

Gierowski, born in Poland, aimed to revive modernity after the Polish avant-garde legacy had been heavily strained by the oppressive weight of Soviet-style socialist realism and soulless propaganda art. He turned his back on this cultural vacuum and passionately explored new painterly possibilities. His main axis of expression focused on capturing space through elementary tools: colour, contrast, line, and light. The quasi-infinite possibilities within his compositional arrangements echo the infinity he sought to conjure, securing his position as a leading figure of the Polish avant-garde.

Scully, entering the art scene in the 1960s English-speaking world, also resisted prevailing trends. Rejecting minimalism for its visual fatigue and abstract expressionism for its historical limitations, he blended elements from these movements with European traditions. This cross-pollination resulted in a new language, marked by simple modules of paint that generate complex, transcendent arrangements. Though his forms may appear alike, each is unique.

Through their unwavering loyalty to their aesthetic vision and rejection of fleeting trends, both artists have not only inherited but also transformed the legacy of abstraction. Beyond the Line showcases these two visionary thinkers, whose analogous philosophies have propelled abstract art to new heights.

 

Joachim Pissarro

 

artists: Stefan Gierowski and Sean Scully

curator: Joachim Pissarro

assistant curator: Alma Egger

coordination: Aleksandra Unieżycka

graphic design: Alicja Kobza

president of the board: Łukasz Dybalski

 

STEFAN GIEROWSKI FOUNDATION

8/11 Dąbrowskiego Square, 00-055 Warsaw

www.fundacjagierowskiego.pl

Odwiedź Fundację na Instagramie Zobacz nas na FacebookZapisz sie do Newsletter Fundacja